Melbourne

14 september 2015 - Melbourne, Australië

Het is al even geleden dat ik een laatste update heb geplaatst. Ik heb besloten wat minder over de alledaagse dingen te schrijven, omdat ik denk dat jullie wel een aardig beeld hebben van wat ik doe bij en voor het gezin. Vanaf nu zal ik wat meer schrijven over de nieuwe dingetjes en de leuke uitstapjes.

MelbourneMelbourne

Omdat ik deze week over het algemeen een rustig weekje heb ga ik op donderdag naar het kantoor van de moeder des huizes om hier met wat marketinggerelateerde zaken te helpen. We hebben afgesproken dat ik bij haar accountingbureau af en toe een handje kom helpen in drukkere periodes. Dan kan ze aan het einde van mijn periode hier eventueel ook een referentiebrief voor mij schrijven, wat natuurlijk weer mooi meegenomen is als ik bij terugkomst in Nederland moet gaan solliciteren naar een vaste baan. Gelukkig is dit nog ver weg en ligt er eerst nog genoeg leuks voor me in het verschiet, maar je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Victoria Harbour, Docklands, MelbourneVictoria Harbour, Docklands, MelbourneVictoria Harbour, Docklands, Melbourne

Nadat ik heb geholpen op de zaak spreek ik met een vriendinnetje af die met haar oppaskindje naar de zee en het park gaat. Het is leuk om te zien hoe verschillend 'onze' gezinnen zijn. Zij heeft echt nog kleine kinderen die de hele dag thuis zijn en vaak met haar komen knuffelen, terwijl ik jongens heb die het soms allemaal zelf 'beter' weten en lekker hun eigen gang gaan. Totdat ze me ergens voor nodig hebben natuurlijk, dan ineens zijn ze weer klein en jong.

Victoria Harbour, Docklands, MelbourneVictoria Harbour, Docklands, Melbourne

Vrijdag 21 augustus maak ik in de ochtend lekkere chocoladekoekjes voor de jongens, waarna ik me klaar ga maken voor een weekendje Melbourne. Samen met een vriendin pak ik in de middag de trein. Als we onze spullen hebben afgezet maken we een wandeling in de stad en eten we een hapje. Wat later komen er nog twee vriendinnen langs en samen drinken en kletsen we gezellig wat. We besluiten een kijkje te gaan nemen in de stad en hopen dat het uitgaan hier beter bevalt dan in Mornington. We bezoeken een aantal bars/clubs en hebben een hele gezellige avond. Gelukkig is de dresscode hier niet korte jurkjes en hoge hakken. Het uitgaansleven is hier wel heel anders dan in Nederland. Vooral in de uitgaansgelegenheden zelf zit veel verschil. We zijn in een bar geweest die van buiten leek op een klein oud bruin café. Als je binnenkomt lijkt het niet echt groot, maar als je via een verstopte ingang achter een soort boekenkast verder loopt, kun je naar beneden waar zich nog een hele luxe lounge met muren vol flessen wijn bevindt. Praktisch alle hippe clubs en bars hier tellen meerdere verdiepingen. Onderaan beginnen ze met een lounge-achtige omgeving en hoe verder je stijgt gaat hoe meer je in een soort clubscene terecht komt waar iedereen staat te dansen. Ik vind dit een ontzettend leuk concept. Je kunt als je dat zou willen de hele nacht in dezelfde club blijven en toch een gevarieerde stapervaring hebben.

Victoria MarketVictoria Market

De volgende dag staat de Queen Victoria Market of de 'Vic Market' op de planning. Samen met twee vriendinnen loop ik een rondje over deze gezellige markt. De markt bestaat uit twee delen. Één gedeelte waar ze allemaal levensmiddelen verkopen en een gedeelte waar kleding, schoenen, woonaccessoires en een hele hoop andere dingen verkocht worden. Een groot deel van het levensmiddelengedeelte ziet er uit zoals je die van de buitenlandse markten gewent bent. Kleine stalletjes waar ze lokale lekkernijen verkopen. Het andere gedeelte van de markt bestaat uit oneindig veel stands. In de middag besluit ik na de lunch lekker een stuk te gaan hardlopen. De zon schijnt eindelijk weer eens en de temperatuur is aangenaam. Via een vriendinnetje ben ik aan een oppasadresje gekomen voor de avond, zodat ik een extra zakcentje kan verdienen. Het gezin komt uit de buurt van Mornington en ze hebben een bootje liggen in de haven van Melbourne. Nouja, bootje. Doe mij er ook maar zo een. Als ik richting het water loop geniet ik nog even van de zonsondergang. Het uitzicht vanaf de boot is overigens ook niet mals, dus als de kinderen slapen kan ik me vermaken puur en alleen door de omgeving in me op te nemen.

Victoria MarketVictoria MarketVictoria MarketVictoria MarketVictoria Market

Zondag ga ik met een van mijn beste vriendinnen hier naar een AFL (Australian Football) game kijken. Het is een thuiswedstrijd van North Melbourne. Grote feestvreugde, want ze slepen de overwinning binnen. Voor mij lijkt de wedstrijd nog steeds af en toe een ongeorganiseerd zooitje. Het gebeurt zo vaak dat er een groepje mannen op het veld liggen of dat er ruzietjes ontstaan. Snap het spelletje blijkbaar toch nog steeds niet helemaal! Een wedstrijd bestaat trouwens uit vier kwarten van ieder minimaal 30 minuten. Twee uur lang sprinten, gooien, trappen en beuken. De spelers hebben in ieder geval een berenconditie. Na de wedstrijd gaan we samen nog even de stad in en shoppen we er op los. Geef deze twee meiden een straat vol met winkels en ze zijn voor het einde van de dag niet terug. Na deze dag zijn we dan ook allebei helemaal kapot en pakken we samen de trein weer terug richting Frankston. Ik kan weer terugkijken op een heel leuk weekend waarin ik weer wat wensen van mijn Australische bucketlist heb kunnen afstrepen.

Footy gameFooty gameFooty game

De rest van de week gaat eigenlijk redelijk snel en zonder veel opmerkelijke gebeurtenissen aan me voorbij. Aan het einde van de week ga ik met het gezin een lang weekend naar Port Fairy. Ik heb hier erg naar uitgekeken en ben benieuwd wat voor moois we allemaal zullen tegenkomen. Op donderdag vertrekken we. Hopelijk klaart het weer nog wat op. Een zonnetje maakt alles toch altijd een stuk leuker (ook voor de foto's en dus voor jullie beeldvorming!).

Shopping centreShopping centre